Wat is spirituele psychologie?

Dit onderwerp is onderdeel van ‘Hoe je een spirituele reis kunt beginnen’ van de fase ‘integratie

Spirituele psychologie een combinatie van spiritualiteit en psychologie. Spirituele psychologie staat ook bekend als transpersoonlijke psychologie.  Het erkent de onderlinge verbondenheid van geest, lichaam en ziel.

Het erkent dat een persoon vier niveaus heeft die therapeutische aandacht vereisen. 

  • Fysiek – wat je doet
  • Mentaal – wat je gelooft
  • Emotioneel – wat je voelt
  • Authentiek Zelf – vermogen tot vreugde, acceptatie en zelfcompassie

Thema’s die vaak worden onderzocht in spirituele psychologie zijn:

  • Mentaal, emotioneel of fysiek trauma en spirituele genezing
  • Het fenomeen van zielsverlies
  • Vereniging van geest en hart
  • Het ontdekken van je spirituele roeping
  • De zin van het leven begrijpen
  • Het vrijgeven van geblokkeerde energie
  • Werken aan kernwonden
  • Innerlijk kindwerk en schaduwwerk
  • Bewegen door de donkere nacht van de ziel
  • Toegang krijgen tot je ware aard
  • … en zo verder

Er zijn een onbeperkt aantal onderwerpen die spirituele psychologie onderzoekt en die je kunnen helpen jouw ervaring te verdiepen. Het hangt allemaal af van wat je op dat moment nodig heeft. 

De oorsprong van spirituele psychologie

Carl Jung, de Zwitserse psychiater die de analytische psychologie heeft ontwikkeld, was de grondlegger van het denkproces dat heeft geleid tot de spirituele psychologie zoals wij die vandaag de dag kennen.

Jung was een protégé van Sigmund Freud in het begin van de 20e eeuw, maar toen Jung zijn werk met het “collectieve onbewuste” begon te ontwikkelen, gingen hij en Freud hun eigen weg. Roberto Assagioli, de grondlegger van een psychologische benadering die bekend staat als psychosynthese , vond Freuds theorieën ook beperkend. 

Freud beweerde dat mensen het leven op drie niveaus ervaren: fysiek, mentaal en emotioneel. Jung en Verenigingen waren pioniers in het herkennen van een vierde niveau, het niveau van het authentieke zelf.

Een breed scala aan psychologen en thought leaders heeft bijgedragen tot dit gebied, waaronder Carl Rogers, Albert Ellis, Fritz Perls, William Glasser, Eric Erickson,  Dr. Wayne Dyer , Carolyn Myss, JoanBorysendko, Gary Zukav, Echart Tolle, Drs. Ron en Mary Hulnick, Juan Miguel Ruiz, John Bradshaw , Louis Hay En vele anderen.

Waarom psychologie of spiritualiteit op zichzelf niet genoeg is

Maar psychologie op zichzelf is niet genoeg. Als psychologie spiritualiteit mist, is het steriel, egocentrisch en leeg. Bovendien kunnen we ons afvragen op welk punt we ooit echt “genezen” zijn van al onze rommel? Psychologie is net als een konijnenhol: hoe dieper je graaft, hoe meer er te vinden is. 

Af en toe gebeurde het in mijn praktijk dat een patiënt zichzelf oversteeg door onbekende mogelijkheden, en dat werd een ervaring van het grootste belang voor mij. In de tussentijd had ik geleerd dat alle grootste en belangrijkste problemen van het leven fundamenteel onoplosbaar zijn. Dat moeten ze ook zijn, want ze drukken de noodzakelijke polariteit uit die inherent is aan elk zelfregulerend systeem. Ze kunnen nooit worden opgelost, maar alleen worden ontgroeid.

– Jung

Als we ooit onze problemen kunnen ontgroeien, is psychologie de leidende hand die ons door dit proces heen helpt. Soms versnelt psychologie het groeiproces. Maar heel vaak is psychologie bezaaid met een paradoxale onderstroom van zelfsabotage. En zo wordt het een eindeloze negatieve feedbackloop waarin we ons steeds meer gebrekkig en tekortschietend voelen naarmate we meer aan onszelf werken.

Realisatie op zichzelf transformeert niet noodzakelijkerwijs het wezen als geheel … men kan wat licht hebben op de spirituele top van bewustzijn, maar de delen daaronder blijven wat ze waren. Ik heb talloze voorbeelden daarvan gezien.

–Sri Aurobindo

En zo komen we weer terug op ons centrale punt:

Meditatie is niet genoeg

In feite is een puur ‘spiritueel’ pad (dat wil zeggen, paden die zich uitsluitend richten op de metafysische en transcendente delen van onszelf/het leven) niet voldoende. 

Wanneer spiritualiteit geen psychologie kent, is het losgekoppeld, gedissocieerd, onstoffelijk, ongegrond en vatbaar voor allerlei verontrustende problemen, zoals spiritueel egoïsme, spiritueel materialisme en spirituele omzeiling .

Ja, we kunnen misschien wel uren per dag mediteren, we kunnen misschien wel ingewikkelde yogahoudingen doen, we kunnen een schoon dieet met een ‘hoge vibratie’ hebben, we begrijpen de wet van aantrekkingskracht misschien wel van binnen en van buiten, we lijken misschien wel op een ‘spiritueel’ persoon – maar dat is allemaal een glimmende farce als we niet eerlijk tegen onszelf kunnen zijn en onze psychologische schaduwen niet onder ogen kunnen zien.

Zonder diepe en eerlijke zelfacceptatie rust het spirituele leven op een gevaarlijk psychologisch fundament en is het niets meer dan een ontsnapping in een wereld van illusie. Nederige zelfkennis is de meest basale voorwaarde voor elke ware spiritualiteit.

psycholoog Jean Monbourquette

Iedereen leert je hoe je geluk kunt vinden, hoe je onvoorwaardelijke liefde kunt ervaren etc. en de zelfhulp- en spirituele gemeenschappen zitten er vol mee. Hoewel het verlangen om liefde, geluk te vinden en moeilijke emoties te overstijgen normaal is … pakt het niet de grondoorzaak van ons lijden aan, die steeds weer terug kan komen en zal komen.

– psychotherapeut en psychoanalyticus Joseph Burgo

Neem even de tijd om deze citaten opnieuw te lezen en ze echt in u op te nemen …

De waarheid is dat spiritualiteit gemakkelijk gebruikt kan worden om te ontsnappen, te vermijden, te verdoven en te onderdrukken aan diepere problemen in onszelf , en dat alles in naam van “liefde en licht.” ( Namaste !)

Het feit dat je een verbazingwekkende spirituele ontwaking hebt ervaren, talloze mystieke ervaringen hebt gehad, je ego hebt laten sterven en wat dies meer zij, betekent niet dat je op een werkelijk diep niveau bent geëvolueerd.

Dwaalsporen van het licht

Er zijn evenveel manieren om in het licht als in het donker te verdwalen.– Madonna Holden

Laten we nog eens teruggaan naar ons voorbeeld van meditatie.

Meditatie wordt vaak aangeprezen als de remedie tegen al onze kwalen. Hoewel het zeker grote voordelen heeft, is de reikwijdte ervan zeer beperkt zonder enige vorm van begeleidend psychologisch werk.

Veel studenten hebben meditatie niet alleen gebruikt om het innerlijke rijk te ontdekken en innerlijke balans te vinden, maar ook om te ontsnappen. Omdat we bang zijn voor de wereld, bang om volledig te leven, bang voor relaties, bang voor werk of bang voor een aspect van wat het betekent om in het fysieke lichaam te leven, rennen we naar meditatie. Iedereen die een tijdje heeft geoefend, zal waarschijnlijk een element daarvan in zijn of haar eigen hart en geest hebben gezien. We moeten begrijpen dat meditatie, net als elke vorm van therapie of discipline, op bekwame manieren kan worden gebruikt, voor vrijheid, voor bevrijding, voor het openen van het hart. Het kan ook op defensieve manieren worden gebruikt, in dienst van het ego en onze angsten, door onszelf tot rust te brengen zodat we niet met bepaalde moeilijkheden hoeven om te gaan, door onze ademhaling te volgen op een manier dat we bepaalde moeilijke emoties niet eens voelen, door aandacht te besteden aan het licht zodat we bepaalde aspecten van onze schaduw, onze donkere kant, kunnen vermijden.

– Meditatieleraar Jack Kornfield

Hier komt psychologie in beeld: het gaat erom ons te helpen deze diepere problemen onder ogen te zien, te onderzoeken, te omarmen en te genezen.

Er zijn in feite veel groeigebieden waar psychologie beter (en sneller) is toegerust om een ​​persoon te helpen dan meditatie. Voorbeelden hiervan zijn angsten en fobieën, relatieproblemen, werkproblemen, verdriet, onafgemaakte zaken, seksualiteitsproblemen, vroege wonden, enzovoort.

Zelftranscendentie wordt afgeschilderd als een weg met gele bakstenen die ons naar ‘ verlichting ’ zal leiden: iets dat vergelijkbaar is met Las Vegas met zijn neonlichten, schoonheid en onbegrensde vreugde. 

Maar hoewel ons is geleerd dat yoga, het drinken van groene smoothies, het opzeggen van affirmaties en het dagelijks mediteren ons zullen helpen bevrijd te worden, ontbreekt er iets essentieels: psychologie.

We hebben zowel spiritualiteit als psychologie nodig, die hand in hand gaan om ons evolutionaire en spirituele potentieel als mens te bereiken.

Spirituele psychologie: het huwelijk van Oost en West

Wat is dan de oplossing voor de beperkingen en giftigheid die inherent zijn aan een puur psychologisch of spiritueel pad?

Antwoord: het huwelijk tussen oost en west.

De vereniging van spiritualiteit en psychologie.

Spirituele psychologie eert zowel het relatieve als het absolute, het subjectieve en het objectieve, de geest en het hart, het lichaam en de ziel, en de oosterse en westerse benadering van transformatie. 

Spirituele psychologie is een holistische praktijk die rekening houdt met alle aspecten van het menselijk wezen – van aardse zaken tot metafysische problemen.

De processen van innerlijke transformatie zijn zowel spiritueel als psychologisch. Het spirituele werk is het ontwaken van een hogere staat van bewustzijn: het bewustzijn van het hart. Het psychologische werk omvat het reinigen van de psyche van alle conditioneringen, psychologische blokkades en complexen die ons spirituele bewustzijn zouden kunnen belemmeren. Door psychologische projecties terug te trekken en de conflicterende aspecten van onszelf te integreren, creëren we een fundament voor spiritueel leven, zonder welke elk hoger bewustzijn zou worden vervormd en een gevaarlijke onbalans zou kunnen creëren. Psychologisch werk bereidt de psyche voor op de intensiteit van innerlijke ervaringen; het creëert een lege, onbesmette innerlijke ruimte voor het ontwaken van onze eigen goddelijke natuur.

Llewellyn Vaughan-Lee

In die zin is psychologie – de westerse benadering van transformatie – te vergelijken met een tuinman die de grond van ons wezen voorbereidt op spirituele groei door al het onkruid en puin weg te halen.

Wanneer we de zuiverende en verfijnende invloed van psychologie missen, kan onze spirituele groei vervuild raken door het onopgeëiste innerlijke schaduwzelf , dat gevallen van spirituele omzeiling en zelfs spiritueel narcisme creëert .

Wanneer onze spiritualiteit echter niet gevoed wordt door onze onopgeloste innerlijke wonden en schaduwen, dan komt deze voort uit een helder verlangen, uit een oprechte en zielsgedreven wens om los te laten , te evolueren en te transformeren.

Als psychologie vorm is, is spiritualiteit vormloosheid. Als psychologie zich richt op persoonlijke waarheid, betekenis en kwesties, richt spiritualiteit zich op onpersoonlijke absolute waarheid en een directe realisatie van het Goddelijke. 

Beide gaan hand in hand.

Het onpersoonlijke is een waarheid, het persoonlijke is ook een waarheid; ze zijn dezelfde waarheid, gezien vanuit twee kanten van onze psychologische activiteit; geen van beide geeft op zichzelf het volledige beeld van de Realiteit, en toch kunnen we er met beide kanten naar kijken.

filosoof en yogi Sri Aurobindo 

Wanneer we de wijsheid uit het Oosten en het Westen verenigen, hebben we een compleet pad: een pad dat ons helpt om voorbij ego-inflatie, spiritueel materialisme en illusie te komen en het rijk van echte transformatie te bereiken.

4 manieren om spirituele psychologie in je leven te brengen

Om een ​​pad van evenwicht te bewandelen, moeten we spirituele psychologie in ons leven brengen. Daar is geen ontkomen aan. Te veel van één pad kan gemakkelijk chaos in ons leven veroorzaken. We hebben beide paden nodig om de vreugde, innerlijke vrede , liefde en vrijheid te vinden die we zoeken.

Maar waar beginnen we?

Deze hele website benadert het innerlijke pad vanuit een psychospiritueel (dat wil zeggen, spirituele psychologie) perspectief. Hier zijn wat ideeën:

1. Integreer schaduwwerk in al je spirituele praktijken

Ik kan dit punt niet genoeg benadrukken: het verkennen van je schaduwzelf is cruciaal. Wanneer we spiritualiteit gebruiken om onze pijn en duisternis te vermijden, resulteert dat in problemen zoals blind geloof, verlies van onderscheidingsvermogen, groepsdenken, spiritueel narcisme, “wij versus zij”-mentaliteit, grootheidswaanzin … noem maar op. Zie mijn artikel over schaduwwerk voor meer begeleiding.

Begin met jezelf af te vragen: ” Op welke manieren zou ik deze oefening kunnen gebruiken om iets in mij te vermijden of te verdoven? ” Onderzoek je verborgen motieven. Je kunt ook een vertrouwde vriend, geliefde of spiritueel adviseur om eerlijke input vragen.

2. Blijf vragen “waarom?”

De vraag “waarom?” is een simpele, bijna te simpele vraag om te stellen, maar het helpt ons om elke illusie of waan op ons pad te doorbreken. We kunnen “waarom?” in bijna elke setting gebruiken. We kunnen bijvoorbeeld vragen: “Waarom besteed ik zoveel tijd aan deze spirituele oefening?” “Waarom wil ik zo graag gelukzaligheid voelen?” “Waarom kleed ik me zo?” “Waarom wil ik dit deel van mezelf verkennen?”

Het tot een gewoonte maken om te vragen “waarom?” is een oefening in spiritueel onderscheidingsvermogen – iets dat we moeten toepassen op zowel psychologisch als spiritueel vlak.

3. Bouw een relatie op met je innerlijke kind

Je innerlijke kind speelt een grote rol in het leven – het is het deel van jou dat zich kwetsbaar, nieuwsgierig en vol ontzag voor het bestaan ​​voelt. Maar als je een gewond innerlijk kind hebt, is het heel makkelijk (en vrijwel gegarandeerd) dat je spiritualiteit gebruikt om je pijn te verdoven.

Spirituele omzeiling is vaak het resultaat van een verlaten innerlijk kind dat gelooft dat als hij/zij maar “perfect genoeg” zou kunnen zijn, alles “zalig” zou zijn.

Er is ook een duistere kant aan het innerlijke kind: de arrogante weigering om het leven, anderen en zichzelf helder te zien omdat “God/Spirituele Gidsen/ Hogere Zelf zegt dat ik speciaal/intuïtief gelijk/empathisch ben.” Voor mensen met een ernstig gewond innerlijk kind kan spiritualiteit zelfs worden gebruikt om zichzelf te verstevigen in een statische, dogmatische, heiliger-dan-jij, zwart-of-wit manier van leven. 

Verwaarloos alsjeblieft je innerlijke kind niet. Zie ons artikel over innerlijk kindwerk voor meer begeleiding. Vriendschap sluiten met dit tedere deel van jezelf is een cruciaal onderdeel van innerlijk werk .

4. Voor elke spirituele praktijk, neem een ​​psychologische oefening op

Om balans te creëren, beoordeel je huidige pad. Misschien pak je een vel papier en verdeel je het in tweeën. Schrijf aan de ene kant alle spirituele oefeningen op die je doet. Schrijf aan de andere kant alle psychologische praktijken op die je beoefent. Wat heb je meer: ​​spirituele of psychologische praktijken? Deze oefening is een eenvoudige manier om te bepalen welke kant je meer bevoordeelt dan de andere.

Bijvoorbeeld, je zou kunnen schrijven over de spirituele kant: meditatie, yoga, visualisatie en reiki. Maar aan de andere kant heb je misschien alleen maar journaling. Hier zien we dat je meer psychologische praktijken in je leven zou moeten opnemen. 

Als je op zoek bent naar meer ideeën om psychologische ontwikkeling in jouw leven te brengen, kunt je de volgende voorbeelden (naast het hierboven genoemde werk met het innerlijke kind en de schaduw) bekijken:

  • Werken met archetypen (of delenwerk )
  • Veranderen van negatieve denkpatronen
  • Het onderzoeken van kernopvattingen
  • NLP
  • Persoonlijkheidsinstrumenten zoals Tarot kun je gebruiken voor innerlijk werk
  • Zelfliefde en zelfzorgpraktijken leren​

Er zijn er nog veel meer, maar deze lijst is een handig startpunt.

We hebben beide paden nodig om te gedijen

Te veel psychologie maakt ons droog en egocentrisch, en te veel spiritualiteit verandert ons in New Age-fanaten .

We hebben beide paden nodig om ware vreugde, eenheid en vrijheid te vinden.

Wat is jouw mening over het spirituele en psychologische pad?  Ik hoor graag jouw gedachten en meningen hieronder.

Boeken die je misschien interessant vindt:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: No No !!