Wat is Wicca? 

Stel je een religie voor die de wonderen van de natuur viert en de eeuwenoude wijsheid van onze voorouders omarmt. Welkom bij Wicca, een modern, op de natuur gebaseerd heidens geloof. Wicca stelt ons in staat om een ​​diepe verbinding te maken met de wereld om ons heen. We nemen deel aan rituelen en gebruiken die geworteld zijn in eerbied voor de aarde. Hoewel Wicca vaak verward wordt met hekserij, onderscheidt het zich als een apart spiritueel pad. In tegenstelling tot wat de media beweren, beoefenen mensen van alle leeftijden, geslachten en achtergronden Wicca. Ieder mens kan zijn eigen unieke reis vinden binnen deze diverse traditie.

Dus wat is Wicca? Wat betekent het om een ​​Wicca te zijn? En wat zijn de belangrijkste religieuze overtuigingen ?

Waar gaat Wicca eigenlijk over?

Wicca is een moderne spirituele praktijk die inspiratie put uit pre-christelijke tradities. De exacte oorsprong is echter onderwerp van discussie. Sommige beoefenaars geloven dat Wicca een directe voortzetting is van oude heidense religies. Anderen zien het als een hedendaagse interpretatie van die tradities.

Een van de belangrijkste aspecten van Wicca is de flexibiliteit. Het is een diverse en aanpasbare spirituele praktijk. Het staat een breed scala aan persoonlijke interpretaties en uitingen toe. Er is geen centrale autoriteit. Er is geen “paus” van Wicca, noch is er een “Bijbel” ,hoewel sommigen de Wiccaanse Rede kunnen zien als een soort tekstuele leidende kracht, en anderen hun eigen overtuigingen en praktijken kunnen documenteren in een boek dat soms bekendstaat als een grimoire, of Book of Shadows , dat hun persoonlijke religieuze gids kan worden.

Binnen Wicca zijn er echter subsets die tradities worden genoemd en die specifieke manieren hebben om te beoefenen. Enkele voorbeelden zijn Gardneriaans, Dianisch en Alexandriaans. Deze tradities zijn vooral ontwikkeld in de jaren 60, 70 en 80. In de afgelopen decennia is er een opkomst geweest van een nieuwe traditie van Wicca die Eclectisch wordt genoemd. Dat is de traditie die wij prefereren. Eclectische Wicca moedigt beoefenaars aan om hun eigen unieke mix van spiritualiteit te creëren. Het stelt je in staat om te putten uit verschillende bronnen en tradities die bij je resoneren. Je eigen waarheden te zoeken terwijl je je eigen spirituele pad bewandeld. Er is inderdaad een oneindige verscheidenheid aan spirituele paden die onder de parapluterm “Wicca” vallen.

Met deze basis in gedachten, laten we specifieke aspecten van Wicca verkennen, waaronder de godheden, de praktijk van covens, de betekenis van feestdagen en meer. Deze elementen bieden een dieper begrip van Wicca-geloofsovertuigingen en -praktijken.

De oorsprong van Wicca

De oorsprong van wat we nu Wicca noemen gaat terug tot pre-christelijke religieuze praktijken. Moderne Wiccans halen echter voornamelijk inspiratie uit het “Gardnerian Book of Shadows.” Deze verzameling rituelen en spreuken werd gemaakt door Gerald Brousseau Gardner (1884-1964). Gardner was een sleutelfiguur in de ontwikkeling van Wicca.

Gardner was een voormalige Britse overheidsfunctionaris die jaren in Azië doorbracht. Daar bestudeerde hij magische praktijken en occulte overtuigingen. Hij verdiepte zich ook in westerse esoterische literatuur, waaronder werken van Aleister Crowley .

Gardner keerde voor de Tweede Wereldoorlog terug naar Engeland. In 1939 sloot hij zich aan bij de occulte gemeenschap in Highcliffe. Hij richtte toen een nieuwe beweging op met een duidelijke focus. Het legde de nadruk op eerbied voor de natuur, magiebeoefening en aanbidding van de Godin. De nieuwe beweging aanbad ook andere godheden, zoals de Gehoornde God. Gardner verwerkte ook elementen van westerse hekserijtradities.

In 1951 schafte Engeland zijn verouderde hekserijwetten af. Dat maakte de weg vrij voor Gardner om in 1954 “Witchcraft Today” te publiceren. In dit boek noemde Gardner voor het eerst de term “wica” 
, uitgesproken als wi-kuh . De extra c, Wicca, werd in de jaren 60 toegevoegd. Gardner beweerde dat de naam “intelligent people” betekende in het Schots-Engels.

Terwijl hij in Engeland was, vormde Gardner zijn eerste coven van volgelingen. Met hun inbreng ontwikkelde hij Wicca zoals we dat vandaag de dag kennen. Een van die volgelingen was een vrouw genaamd Doreen Valiente. Zij speelde een sleutelrol in het vormgeven van het “Gardnerian Book of Shadows”.

Gardners systeem gaf prioriteit aan de rol van de priesteres. Gardneriaanse leiders traceren hun gezag via een lijn van priesteressen terug naar zijn oorspronkelijke coven.

Eind jaren 60 verspreidde het idee zich snel door de VS. Het sprak mensen aan die op zoek waren naar alternatieve levensstijlen, op de natuur gerichte spiritualiteit en niet-traditionele religieuze praktijken. Allemaal populaire ideeën in die tijd. In de jaren 80 waren er ongeveer 50.000 Wiccans in Noord-Amerika en West-Europa.

latere ontwikkelingen:

De beweging breidde zich uit en omvatte verschillende varianten van Gardners oorspronkelijke leringen:

  • Dianic Wiccans: Opgericht door Alexander Sanders (1926–1988). Hun belangrijkste overtuiging is dat Wicca een religie voor vrouwen is.
  • Neo-heidenen: Deze parallelle groep aanbidt de Godin en beoefent magie, maar vermijdt het label “heks”.
  • Traditionalisten: Opkomend in de jaren 1960 en 1970, verwierpen zij Gardners praktijk van naakte aanbidding. Gardner geloofde dat kledingstukken magische handelingen belemmerden. Ze kozen ervoor om in plaats daarvan rituele gewaden te dragen. Ze beweerden hun overtuigingen te baseren op pre-Gardneriaanse bronnen.

De Wicca godin en God

De meeste Wiccans zijn duotheïstisch en eren een vrouwelijke Godin en een mannelijke God. De vrouwelijke Godin staat bekend als de Drievoudige Godin, omdat ze is verdeeld in drie identiteiten of delen: de Maagdengodin, de Moedergodin en de Crone-godin.

Deze Maagd, Moeder, Crone-triade symboliseert volgens Wiccans de verdeling van het jaar. De lente, wanneer het leven bloeit en schoonheid in overvloed aanwezig is, is de tijd van de Maagdengodin, wiens jeugd en energie in deze tijd van het jaar worden aanbeden. In de zomer, wanneer de dagen lang en gelukkig zijn, wordt de Moedergodin aanbeden om haar vruchtbaarheid en moederlijke vaardigheden. En de lange herfst en winter zijn het domein van de Crone, die niet zo eng is als haar naam doet vermoeden! Hoewel de herfst en winter hard en koud kunnen zijn, de seizoenen die traditioneel worden geassocieerd met dood en verval, erkennen Wiccans de wijsheid van de Crone en de vrede die ze brengt, en gedurende deze tijd van het jaar rusten ze vaak, gekalmeerd door de wetenschap dat de aarde weer zal draaien en het licht en de schoonheid opnieuw zal herstellen.

De mannelijke God wordt doorgaans aangeduid als de Zonnegod of Gehoornde God, soms als de Groene Man en soms als de Eiken- en Hulstkoning. Deze herhaling van de God heeft niets te maken met Satanisme of duivelsaanbidding; de horens vertegenwoordigen eerder zijn mannelijke mannelijkheid en verbinding met de natuur, aangezien Helleense bosgoden zoals Pan vaak werden afgebeeld met geweien. Net als de Godin splitst de God ook het jaar: in de herfst en winter is hij de Hulstkoning en in de lente en zomer de Eik! De verbinding van Wiccans met de natuur is daarom erg sterk, wat terug te vinden is in hun geloof en de kenmerken van hun goden.

De God en Godin worden het hele jaar door met regelmatige tussenpozen aanbeden. Festivals die de nadruk leggen op het mannelijke, staan ​​bekend als Sabbats. Deze festivals komen overeen met de positie van de aarde ten opzichte van de zon en omvatten de zonnewendes, de equinoxen en de vier kruiskwartierdagen die tussen deze zonnepunten vallen. Sommige Wiccans verdelen deze Sabbats in “grote” en “kleine”: de kleine Sabbats zijn de zonnewendes en de equinoxen, terwijl de grote de resterende vier zijn, waarvan Samhain het beroemdst is , en dat tegenwoordig in de Verenigde Staten wordt gevierd als Halloween. De Godin wordt daarentegen bij elke volle maan aanbeden, en deze feestdagen worden Esbats genoemd .

Samen vormen al deze rituele vieringen het Wiel van het Jaar, waaraan Wiccans actief deelnemen om te ‘draaien’ terwijl ze de natuurlijke cycli van planten, groeien, oogsten en afsterven markeren. In deze wereldvisie wordt de dood gezien als een essentieel onderdeel van de voortdurende schepping, omdat het oude plaats moet maken voor het nieuwe. De schaduwkant van het leven – vertegenwoordigd door de ‘duisternis van de Maan’ net voordat het weer nieuw wordt – is net zo belangrijk als het licht. In deze geest hebben sommige vormen van Wicca een traditie van de ‘lichte helft’ en de ‘donkere helft’ van het jaar, gemarkeerd door respectievelijk de zomer- en winterzonnewende . Op dezelfde manier wordt deze splitsing van het jaar in ‘licht’ en ‘donker’ weerspiegeld in de veelvoudige aard van Wicca-godheden.

Deze goddelijke dualiteit is wat Wicca onderscheidt van veel populaire religies die zich richten op het aanbidden van één — meestal mannelijke — god. Wicca-tradities kunnen echter ook:

  • polytheïstisch (het aanbidden van meerdere godheden)
  • pantheïstisch (geloven dat het goddelijke in alle dingen aanwezig is)
  • atheïstisch (helemaal niet gelovend in goden)

Sommige beoefenaars zien goden en godinnen als symbolen in plaats van letterlijke wezens. Bovendien bevatten sommige tradities een derde, niet-binaire, godheid.

De Moedergodin en de Gehoornde God zijn geen specifieke godheden. Het zijn figuren. Elk individu kan kiezen welke godheden hun eigen Moedergodin en Gehoornde God vertegenwoordigen. We kunnen de godheden kiezen waarmee we ons identificeren uit elk pantheon , zoals Grieks, Romeins, Keltisch of Noors. Je zou bijvoorbeeld Hecate en Cernunnos kunnen kiezen, of Brigid en Pan.

Een deel van de schoonheid van Wicca ligt in de aanpasbaarheid ervan. De vrijheid om onze eigen godheden te kiezen (of helemaal geen) stelt ons in staat om een ​​spirituele praktijk te creëren die echt van onszelf is. De godheden die we kiezen om te eren zijn een weerspiegeling van de waarden die we dierbaar achten. Ze dienen als gidsen en inspiraties in ons leven. Die vrijheid is een van de sleutelelementen die ons pad zo vervullend en bekrachtigend maken.

Gebruik van magie en ethische regels

Wicca, net als veel andere heidense religies, omvat de praktijk van magie. Wij geloven dat onze geest de kracht heeft om de realiteit te beïnvloeden op manieren die de wetenschap nog moet begrijpen. Spreuken zijn een manier voor ons om onze intenties te richten op het teweegbrengen van positieve veranderingen in ons leven en het leven van anderen.

Echter, het gebruik van magie in Wicca wordt geleid door een sterke ethische code. Het centrale principe is de Wicca Rede, die stelt: ” Als je niemand kwaad doet, doe dan wat je wilt. ” Dit vertaalt dit zich naar “Doe wat je wilt, zolang het maar geen kwaad veroorzaakt.” Deze stelt dat alle magie alleen voor positieve doeleinden mag worden uitgevoerd, op een manier die anderen geen kwaad berokkent, opzettelijk of onopzettelijk. Wiccans nemen deze regel zeer serieus, omdat het het ideaal dient van leven in harmonieuze balans met al het bestaan.

Een ander belangrijk concept in de Wiccaanse ethiek is het idee van de Drievoudige Wet of de Regel van Drie. Dit principe bedoelt dat de energie die we de wereld in sturen drievoudig naar ons terugkomt. Of het nu positief of negatief is. Met andere woorden, als we ons bezighouden met kwaadaardige magie, zullen de negatieve gevolgen worden vergroot en ons opnieuw bezoeken. Deze overtuiging moedigt Wiccans aan om altijd de mogelijke gevolgen van hun acties te overwegen. Gebruik magie altijd op een verantwoorde manier.

Het is belangrijk om te begrijpen dat magie niet altijd werkt zoals we verwachten. Een liefdesbetovering kan bijvoorbeeld niet een specifieke persoon dwingen om verliefd op je te worden. Dat zou hun vrije wil schenden. In plaats daarvan kan het liefde en genegenheid aantrekken van andere plekken, zoals familie of vrienden. Op dezelfde manier zal een betovering voor rijkdom er niet voor zorgen dat er geld op je bankrekening verschijnt. Het kan nieuwe kansen openen of je naar een welvarender pad leiden. Magie werkt op subtiele en vaak verrassende manieren. Het is essentieel om het te benaderen met een open geest en een bereidheid om het onverwachte te omarmen.

Door zich aan deze ethische principes te houden, streven Wiccans ernaar om magie te gebruiken als een hulpmiddel voor positieve verandering. We zijn ons altijd bewust van de mogelijke gevolgen van onze acties. Onze magische praktijk gaat niet over het uitoefenen van controle over anderen of de wereld om ons heen. Het gaat erom onszelf af te stemmen op de natuurlijke energiestroom en samen te werken met de krachten van de natuur.

(Om meer te leren over magie, bekijk deze artikelen over kristal- , kruiden- en kaarsmagie voor beginners.)

Wicca en hekserij

Het eerste verschil is dat Wicca een religie is en hekserij een praktijk. De twee systemen hebben ook verschillende doelen. Omdat Wicca een religie is, is het doel ervan om de God/Godin te eren en persoonlijke spiritualiteit te waarderen. Daarentegen heeft hekserij geen godheden — de focus ligt alleen op magie en het gebruiken van spreuken om gewenste resultaten te krijgen.

Bovendien bewaakt hekserij haar geheimen zorgvuldig, dus je zult niet alle informatie erover in boeken vinden. Aan de andere kant hebben we nauwelijks geheimen, met alle informatie geschreven in het “Gardnerian Book of Shadows”. Ook kan elke heks haar eigen Book of Shadows hebben, die ze aan anderen kan laten zien.

Net als Wiccans kunnen degenen die hekserij beoefenen zich bij elke religie aansluiten. Er kunnen dus Joodse, Christelijke, Islamitische, etc. Wiccans en heksen zijn.

Hekserij is ook een meer eenzaam pad. Hoewel heksen soms samenkomen om covens te vormen, werken de meeste heksen alleen, vaak volgens een specifiek “pad” van hekserij, zoals groene, keuken- of heghekserij.

Dit was slechts een heel kort antwoord op de vraag “Wat is Wicca?” Je kunt hier op Spiritstyle nog veel meer artikelen vinden die dieper ingaan op alles wat hierboven is besproken. Je zou ook de boeken van Lisa Chamberlain moeten bekijken, evenals mijn aanbevolen leeslijst .

Boeken die je misschien interessant vindt:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: No No !!